Jaká je životnost baterií ve vozech Tesla? Empirická data

19. 04. 2016 21:53:41
Auta na bateriový pohon se pravděpodobně stanou důležitou částí osobní dopravy budoucnosti. Aby se tak mohlo stát co nejdříve, je však třeba zodpovědět mnoho otázek. Jedna z nich se dozajista bude týkat životnosti baterie.

Celý svět se před několika týdny dočkal odhalení vozu s názvem Model 3 od automobilky Tesla. Tento cenově dostupný model (35 000 USD, cca 700 000 Kč) se pyšní všemi znaky, které známe z ostatních vozů výrobce nejprodávanějšího elektromobilu na světě. A přibližuje nás mílovými kroky k bateriové automobilové dopravě.

Auta na bateriový pohon se pravděpodobně stanou důležitou částí osobní dopravy budoucnosti. Aby se tak mohlo stát co nejdříve, je však třeba zodpovědět mnoho otázek. Jedna z nich se dozajista bude týkat životnosti baterie. Vyplatí se tedy investice do ekologického vozu již dnes? Nebude třeba brzy baterii brzy vyměnit? Nevyplatí se počkat na příchod lepších technologií a zlepšení vlastností?

Data z reálného provozu

Na základě dat od uživatelů Tesla Model S (produkce od roku 2012) si o kvalitě baterií lze udělat hrubý obrázek. Nizozemec Merijn Coumans shromáždil data o zhruba 250 vozech různých konfigurací a stáří. Vypadají zhruba takto:

Graf ukazuje maximální dojezd odhadovaný palubním počítačem při 100% nabití baterie jako procentuální poměr ke stavu nového vozu. Na ose x je celkový kilometrový nájezd.

Jak je patrné z grafu, většina aut má najeto pouze do 60 000 km, což je pro posouzení životnosti málo. Data jsou to však cenná a dávají nám určitou nápovědu. Během úvodních 50 tisíc km totiž baterie v průměru ztratí cca 5 % své využitelné kapacity. Po tomto rychlém poklesu přichází stabilizace okolo hodnoty 94 %. Dále lze z trendové linie usoudit ztráta zhruba 1 % na 20 000 najetých km.

Modelová situace

Základní využitelná kapacita 85 kWh Li-Ion baterie Tesla verze je zhruba 76 kWh. Udává se, že její výdrž je i více než 2000 nabíjecích cyklů. Tesla poskytuje na modely s touto baterií 8letou záruku bez omezení najetých kilometrů.

Pojďme si nyní výdrž a stárnutí baterie demonstrovat na jednoduchém modelu. Počítá s 40 tisíci najetými kilometry ročně, tedy relativně velkou zátěží. Vychází jednak z empirických dat uvedených výše, údajů výrobce a obecných předpokladech – např. v pokročilém stádiu se začne projevovat počet nabíjecích cyklů a fyzické stáří baterie.

Základní předpokládaný dojezd nového vozu je zhruba 250 mil (400 km). Ztráta kapacity dosahuje ve 4. roce (160 000 km) zhruba 10 % - snížení dojezdu o 40 km. V době konce záruky pak model odhaduje využitelnost baterie na 70 % - 280 km dojezd. Teoretickou hranici 50 % procent pak lze promítnout přibližně na horizontu 10 let a 400 tisíc najetých kilometrů. To je však nutné brát se značnou rezervou.

Auta na bateriový pohon se stávají pomalu, ale jistě jednou ze součástí osobní dopravy. Vývojové laboratoře zvyšují kapacitu a další klíčové vlastnosti akumulátorů. Doba nabíjení se zkracuje, stanic a vozidel přibývá. V současné době se tak jedná o nejdostupnější ekologický alternativní pohon. Konkurencí mu do budoucna může být např. energie z palivových článků, využívající vodík. Takto poháněné automobily vyvíjí i prodává např. Toyota. Model Mirai se pyšní delším dojezdem (až 500 km) nebo absencí dlouhého nabíjení, negativem mu však zůstává vysoká cena - zhruba 2 miliony korun.

Autor: Filip Tvrdek | úterý 19.4.2016 21:53 | karma článku: 22.78 | přečteno: 4920x

Další články blogera

Filip Tvrdek

Volební roky: Jaký mají vliv na ekonomiku?

Lze usuzovat, jaký bude příští rok z podzimních prezidentských voleb v USA? Mají samotné volby vliv na ekonomickou situaci?

2.10.2016 v 20:05 | Karma článku: 7.18 | Přečteno: 161 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Marcel Šádek

Ledňáček

Tohle není ani povídka a není to ani básnička. A netýká se to ani politiky. No k čemu to vlastně je, si teď zpětně říkám?

18.6.2019 v 17:53 | Karma článku: 9.50 | Přečteno: 193 | Diskuse

Mirek Matyáš

Neuvěříte, jak je na tom ta elektromobilita v ČR skvěle ...

... zvlášť když zjistíte, z čeho se ta elektřina - na kterou elektromobily jezdí, vlastně vyrábí ...

17.6.2019 v 6:17 | Karma článku: 17.38 | Přečteno: 955 | Diskuse

Jiří Houfek

BPS vs. UE ring volný 1. kolo

Na úvod použiju demagogický blábol od jistého pana Papeže z roku 2015 : Výroba bioplynu je ekologická i ekonomická zároveň, a proto pokud hovoříme o obnovitelných zdrojích energie, rozhodně bychom neměli na bioplyn zapomínat.

15.6.2019 v 22:12 | Karma článku: 20.11 | Přečteno: 256 | Diskuse

Evžen Korec

Uhnízdily se u vás na chalupě vlaštovky?

„Už stavějí!“ Od brzkého jara sledujeme spolu s manželkou malý zázrak ptačích stavitelů, kteří si v hospodářských budovách naší farmy stavějí hnízda. A tak trochu přitom soupeříme, kdo z nás zaznamená přílet vlaštovek jako první,

14.6.2019 v 7:11 | Karma článku: 20.46 | Přečteno: 372 | Diskuse

Richard Peterka

Co je větší problém?

Je až s podivem, jak často se dnes vedou společenské války proti něčemu málo škodlivému, a přitom se nechávají být věci, které fakt páchají paseku. Netušíte, čím to je? Třeba zelené koloběžky...

13.6.2019 v 8:09 | Karma článku: 22.33 | Přečteno: 591 | Diskuse
Počet článků 6 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1217

Student VŠE, aktivně se zajímající o oblast kapitálových trhů a reálné ekonomiky. Píši krátké komentáře k aktuálnímu dění.

 

Najdete na iDNES.cz