Jaká je životnost baterií ve vozech Tesla? Empirická data

19. 04. 2016 21:53:41
Auta na bateriový pohon se pravděpodobně stanou důležitou částí osobní dopravy budoucnosti. Aby se tak mohlo stát co nejdříve, je však třeba zodpovědět mnoho otázek. Jedna z nich se dozajista bude týkat životnosti baterie.

Celý svět se před několika týdny dočkal odhalení vozu s názvem Model 3 od automobilky Tesla. Tento cenově dostupný model (35 000 USD, cca 700 000 Kč) se pyšní všemi znaky, které známe z ostatních vozů výrobce nejprodávanějšího elektromobilu na světě. A přibližuje nás mílovými kroky k bateriové automobilové dopravě.

Auta na bateriový pohon se pravděpodobně stanou důležitou částí osobní dopravy budoucnosti. Aby se tak mohlo stát co nejdříve, je však třeba zodpovědět mnoho otázek. Jedna z nich se dozajista bude týkat životnosti baterie. Vyplatí se tedy investice do ekologického vozu již dnes? Nebude třeba brzy baterii brzy vyměnit? Nevyplatí se počkat na příchod lepších technologií a zlepšení vlastností?

Data z reálného provozu

Na základě dat od uživatelů Tesla Model S (produkce od roku 2012) si o kvalitě baterií lze udělat hrubý obrázek. Nizozemec Merijn Coumans shromáždil data o zhruba 250 vozech různých konfigurací a stáří. Vypadají zhruba takto:

Graf ukazuje maximální dojezd odhadovaný palubním počítačem při 100% nabití baterie jako procentuální poměr ke stavu nového vozu. Na ose x je celkový kilometrový nájezd.

Jak je patrné z grafu, většina aut má najeto pouze do 60 000 km, což je pro posouzení životnosti málo. Data jsou to však cenná a dávají nám určitou nápovědu. Během úvodních 50 tisíc km totiž baterie v průměru ztratí cca 5 % své využitelné kapacity. Po tomto rychlém poklesu přichází stabilizace okolo hodnoty 94 %. Dále lze z trendové linie usoudit ztráta zhruba 1 % na 20 000 najetých km.

Modelová situace

Základní využitelná kapacita 85 kWh Li-Ion baterie Tesla verze je zhruba 76 kWh. Udává se, že její výdrž je i více než 2000 nabíjecích cyklů. Tesla poskytuje na modely s touto baterií 8letou záruku bez omezení najetých kilometrů.

Pojďme si nyní výdrž a stárnutí baterie demonstrovat na jednoduchém modelu. Počítá s 40 tisíci najetými kilometry ročně, tedy relativně velkou zátěží. Vychází jednak z empirických dat uvedených výše, údajů výrobce a obecných předpokladech – např. v pokročilém stádiu se začne projevovat počet nabíjecích cyklů a fyzické stáří baterie.

Základní předpokládaný dojezd nového vozu je zhruba 250 mil (400 km). Ztráta kapacity dosahuje ve 4. roce (160 000 km) zhruba 10 % - snížení dojezdu o 40 km. V době konce záruky pak model odhaduje využitelnost baterie na 70 % - 280 km dojezd. Teoretickou hranici 50 % procent pak lze promítnout přibližně na horizontu 10 let a 400 tisíc najetých kilometrů. To je však nutné brát se značnou rezervou.

Auta na bateriový pohon se stávají pomalu, ale jistě jednou ze součástí osobní dopravy. Vývojové laboratoře zvyšují kapacitu a další klíčové vlastnosti akumulátorů. Doba nabíjení se zkracuje, stanic a vozidel přibývá. V současné době se tak jedná o nejdostupnější ekologický alternativní pohon. Konkurencí mu do budoucna může být např. energie z palivových článků, využívající vodík. Takto poháněné automobily vyvíjí i prodává např. Toyota. Model Mirai se pyšní delším dojezdem (až 500 km) nebo absencí dlouhého nabíjení, negativem mu však zůstává vysoká cena - zhruba 2 miliony korun.

Autor: Filip Tvrdek | úterý 19.4.2016 21:53 | karma článku: 22.28 | přečteno: 4314x

Další články blogera

Filip Tvrdek

Volební roky: Jaký mají vliv na ekonomiku?

Lze usuzovat, jaký bude příští rok z podzimních prezidentských voleb v USA? Mají samotné volby vliv na ekonomickou situaci?

2.10.2016 v 20:05 | Karma článku: 7.18 | Přečteno: 161 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Marek Hurt

Kdy se EU zeptá skutečných odborníků?

Rozhodování jen na základě idejí do ekonomiky nepatří. Má devastující účinky. Ověřily si to všechny „východní“ evropské země. Teď se tak rozhoduje EU. A také míří do pekel.

18.1.2019 v 14:44 | Karma článku: 29.24 | Přečteno: 558 | Diskuse

Anna Valentová

Studie: Plast je ekologičtější, než papír

Proč je při snaze o zlepšení životního prostředí i o záchranu světa nezbytné uvažovat komplexně, jasně ukazuje studie americké poradenské společnosti Boustead Consulting & Associates.

17.1.2019 v 12:04 | Karma článku: 25.76 | Přečteno: 1074 | Diskuse

Jaroslav Jirát

Na oteplování sobecky

Globální oteplování postupuje a bude postupovat dál. Bez ohledu na naivní úsilí Evropy. Produkci CO2 ovládá (spolu s USA) Čína, Indie a další přelidněné asijské státy

17.1.2019 v 9:07 | Karma článku: 16.37 | Přečteno: 299 | Diskuse

Aleš Erber

Lék na záchranu českých lesů a jejich vlastníků existuje!

Letošní rok bude pro lesnicko-dřevařský sektor devastující a pro některé vlastníky lesů existenční! Na hrubý pytel patří hrubá záplata! Řešení krize tkví ve vyhlášení nouzového stavu a ve výkupu dříví garantovaným státem!

15.1.2019 v 12:29 | Karma článku: 19.48 | Přečteno: 855 | Diskuse

Mirek Matyáš

Němečtí elektromobilisté jsou truhlíci …

... alespoň takový pocit jsem získal po přečtení článku od blogokolegy Zímy. Je možné, že v Německu jezdí s elektromobily samá paka?

14.1.2019 v 14:01 | Karma článku: 19.71 | Přečteno: 1594 | Diskuse
Počet článků 6 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1113

Student VŠE, aktivně se zajímající o oblast kapitálových trhů a reálné ekonomiky. Píši krátké komentáře k aktuálnímu dění.

 

Najdete na iDNES.cz