Jaká je životnost baterií ve vozech Tesla? Empirická data

19. 04. 2016 21:53:41
Auta na bateriový pohon se pravděpodobně stanou důležitou částí osobní dopravy budoucnosti. Aby se tak mohlo stát co nejdříve, je však třeba zodpovědět mnoho otázek. Jedna z nich se dozajista bude týkat životnosti baterie.

Celý svět se před několika týdny dočkal odhalení vozu s názvem Model 3 od automobilky Tesla. Tento cenově dostupný model (35 000 USD, cca 700 000 Kč) se pyšní všemi znaky, které známe z ostatních vozů výrobce nejprodávanějšího elektromobilu na světě. A přibližuje nás mílovými kroky k bateriové automobilové dopravě.

Auta na bateriový pohon se pravděpodobně stanou důležitou částí osobní dopravy budoucnosti. Aby se tak mohlo stát co nejdříve, je však třeba zodpovědět mnoho otázek. Jedna z nich se dozajista bude týkat životnosti baterie. Vyplatí se tedy investice do ekologického vozu již dnes? Nebude třeba brzy baterii brzy vyměnit? Nevyplatí se počkat na příchod lepších technologií a zlepšení vlastností?

Data z reálného provozu

Na základě dat od uživatelů Tesla Model S (produkce od roku 2012) si o kvalitě baterií lze udělat hrubý obrázek. Nizozemec Merijn Coumans shromáždil data o zhruba 250 vozech různých konfigurací a stáří. Vypadají zhruba takto:

Graf ukazuje maximální dojezd odhadovaný palubním počítačem při 100% nabití baterie jako procentuální poměr ke stavu nového vozu. Na ose x je celkový kilometrový nájezd.

Jak je patrné z grafu, většina aut má najeto pouze do 60 000 km, což je pro posouzení životnosti málo. Data jsou to však cenná a dávají nám určitou nápovědu. Během úvodních 50 tisíc km totiž baterie v průměru ztratí cca 5 % své využitelné kapacity. Po tomto rychlém poklesu přichází stabilizace okolo hodnoty 94 %. Dále lze z trendové linie usoudit ztráta zhruba 1 % na 20 000 najetých km.

Modelová situace

Základní využitelná kapacita 85 kWh Li-Ion baterie Tesla verze je zhruba 76 kWh. Udává se, že její výdrž je i více než 2000 nabíjecích cyklů. Tesla poskytuje na modely s touto baterií 8letou záruku bez omezení najetých kilometrů.

Pojďme si nyní výdrž a stárnutí baterie demonstrovat na jednoduchém modelu. Počítá s 40 tisíci najetými kilometry ročně, tedy relativně velkou zátěží. Vychází jednak z empirických dat uvedených výše, údajů výrobce a obecných předpokladech – např. v pokročilém stádiu se začne projevovat počet nabíjecích cyklů a fyzické stáří baterie.

Základní předpokládaný dojezd nového vozu je zhruba 250 mil (400 km). Ztráta kapacity dosahuje ve 4. roce (160 000 km) zhruba 10 % - snížení dojezdu o 40 km. V době konce záruky pak model odhaduje využitelnost baterie na 70 % - 280 km dojezd. Teoretickou hranici 50 % procent pak lze promítnout přibližně na horizontu 10 let a 400 tisíc najetých kilometrů. To je však nutné brát se značnou rezervou.

Auta na bateriový pohon se stávají pomalu, ale jistě jednou ze součástí osobní dopravy. Vývojové laboratoře zvyšují kapacitu a další klíčové vlastnosti akumulátorů. Doba nabíjení se zkracuje, stanic a vozidel přibývá. V současné době se tak jedná o nejdostupnější ekologický alternativní pohon. Konkurencí mu do budoucna může být např. energie z palivových článků, využívající vodík. Takto poháněné automobily vyvíjí i prodává např. Toyota. Model Mirai se pyšní delším dojezdem (až 500 km) nebo absencí dlouhého nabíjení, negativem mu však zůstává vysoká cena - zhruba 2 miliony korun.

Nominace na Blogera roku

Autor: Filip Tvrdek | úterý 19.4.2016 21:53 | karma článku: 22.78 | přečteno: 4574x

Další články blogera

Filip Tvrdek

Volební roky: Jaký mají vliv na ekonomiku?

Lze usuzovat, jaký bude příští rok z podzimních prezidentských voleb v USA? Mají samotné volby vliv na ekonomickou situaci?

2.10.2016 v 20:05 | Karma článku: 7.18 | Přečteno: 161 | Diskuse

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Alexandra Dítětová

Nesnáším plasty a pokrytce

O šestnáctileté švédské ekologické aktivistce Gretě Thunberg, která vášnivě bojuje proti globálnímu oteplování jste asi slyšeli. Kromě toho, že mi její aktivita přijde dost podezřelá, už také víme, že je ta holka pěkný pokrytec.

21.3.2019 v 11:17 | Karma článku: 43.55 | Přečteno: 3910 | Diskuse

Aleš Erber

Mediální boj o české lesy s podtextem privatizace státních lesů

Díl III. Trilogie o směřování českého lesnicko-dřevařského sektoru. V posledních dílech jsem přiblížil příčiny aktuální lesnicko-dřevařské krize. V závěrečném díle zmiňuji důvody, které mohou stát za aktuálním vývojem v oboru.

21.3.2019 v 9:05 | Karma článku: 16.79 | Přečteno: 521 | Diskuse

Lukáš Burget

ITER: Skutečná naděje místo studentské klimatické hysterie

ITER: International Thermonuclear Experimental Reactor, neboli Mezinárodní termonukleární experimentální reaktor. Ne, není to božská technologie, která spasí svět. Ale je to technologie v mnoha ohledech revoluční.

18.3.2019 v 9:59 | Karma článku: 22.26 | Přečteno: 526 | Diskuse

Alexandra Dítětová

Trocha Asie by nám v Praze prospěla

Praha je prý všech Čechů ráj. Nevím, spíš je to ráj všech aut. Poloprázdných aut, šinoucích se v nekonečných pomalu jedoucích zástupech od někud někam. Já auto nemám, takže moje kritická slova berte s rezervou.

16.3.2019 v 6:44 | Karma článku: 12.61 | Přečteno: 353 | Diskuse

Zbyšek Hlinka

Stávkuješ za lepší klima?

Pomineme-li skutečnost, že změny klimatu na Zemi probíhají s člověkem i bez něj, pak vzniká otázka, co je to vlastně to lepší klima? Je to klima, které známe přibližně z doby 20. století?

15.3.2019 v 18:47 | Karma článku: 43.78 | Přečteno: 2454 | Diskuse
Počet článků 6 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1157

Student VŠE, aktivně se zajímající o oblast kapitálových trhů a reálné ekonomiky. Píši krátké komentáře k aktuálnímu dění.

 

Najdete na iDNES.cz